Monday, August 2, 2010

HIDUP BUKAN UNTUK DUIT.......TAPI SEGALA GALANYA MEMERLUKAN DUIT!

ini bukan sahaja keluhan aku seorang, tapi keluhan kebanyakan warga di Malaysia. bukan menunding jari kepada senario ekonomi negara dan juga ekonomi global, tapi begitulah senario rata2 golongan di Malaysia.

kos sara diri meningkat, kenaikan harga barang, pertambahanan pelbagai kos, semuanya aturan sosio ekonomi seperti yang telah di jangka oleh rata-rata orang, yang melihatkan Malaysia lebih ramai terdiri daripada middle class yang dilihat tak berapa senang, tak la nampaknya susah, tapi cukup2 makan.

sedarkah kita? senario sosio ekonomi di Malaysia hari ini menampakkan bahawa sekiranya seseorang itu ingin meningkatkan taraf ekonomi beliau, beliau mestilah mempunyai lebih dari satu sumber pendapatan, tak kiralah masuk skim jualan langsung ke, berniaga di gerai-gerai dan pasar malam, kerja kat 7 Eleven ke malam-malam, ini jelas dapat dilihat di bandar-bandar metropolitan, yang kita lihat ada orang yang bekerja siang dan malam demi menyara kos sara hidup yang tinggi.

hidup ini bukan untuk duit, tapi kita nampak segala-galanya memerlukan wang, golongan di Malaysia kini dilihat penuh dengan pelbagai alternatif demi peningkatan sara diri mereka. sekiranya mereka hanya bergantung pada satu pendapatan, macamana nak beli susu anak, pampers anak, makan minum, bayar hutang, bayar bill dan sebagainya.

perkaitan hal ini dengan hidupku, kini aku merasakan bahawa kuasa membeliku semakin kurang, even kalau tayar bocor sekalipun, kuasa membeliku tetap tidak dapat menanggung keperluannya. Bak kata orang, "Ubah Gaya Hidup" satu tagline yang dipersendakan oleh golongan middle class, yang mana mereka semua telah menyedari jangkaan hidupnya akan datang, masuk 'U' buat PTPTN, lepas masuk kerja, bayar PTPTN, lepas tu duit EPF yang dicarum setiap bulan bakal membantu sedikit kehidupan kita bila berpencen kelak.

apapun yang saya katakan hari ini, bukanlah berunsurkan politikal mahupun coretan sinis untuk pemerintahan hari ini, namun saya menolak semua idealogi politikal, dan mempertimbangkan nasib ekonomi saya yang akan mendatang, andaikan pemerintahan hari ini mendengar suara aku, maka aku yakin suaraku ini mewakili berjuta golongan middle class di Malaysia hari ini. Dan kita lihat juga, graduan Universiti juga masih bergelut dengan kemelut ekonomi dan masih berada dalam golongan middle class sampai mereka tua. What Do You Say?

1 comment: