Tuesday, February 23, 2010

BUKAN SENANG NAK KAYA, TAK SUSAH NAK MISKIN

Dalam kita meniti kehidupan ni, mestinya kita akan melalui macam macam perkara, ada yang jatuh, ada yang naik, ada yang biasa-biasa aja. Tapi kehidupan kita hari ni, zaman moden, zaman memerlukan DUIT, ramai golongan kita yang tak bernasib baik, terdampar, tersangkut, sakit-sakitan lagi mahupun senak-senak.

Ya, ramai golongan tak bertanggungjawab sekarang ni, mengambil kesempatan pada mana-mana yang sangat inginkan meningkatkan taraf hidup, ada yang ingin buat kerja part time, masuk sesetengah MLM tu, tapi tu semua menipu aje. Saya juga merupakan seorang mangsa penipuan lebih kurang 2,3 kali lah jugak, dan sekarang ni yang latest sekali punya penipu ialah __________ (terpaksa lah saya rahsiakan).... :-D

Maka perlulah diingatkan, pengajaran yang saya dapat tu, BANYAAAAAAAKKKKK sangat, namun apa yang saya faham, sebenarnya kalau kita ada duit untuk mula-mula belajar nak meniaga, janganlah dilaburkan dalam mana-mana syarikat MLM sebenarnya, tak memberi sebarang benefit pun, silap-silap duit kita beku lagi dalam syarikat XXXXX. Jadi dengan modal yang tinggal sikit lagi ni, saya gagahkan diri jugak untuk membuat perniagaan online, dengan pengajaran yang saya dapat tu, perniagaan saya ini mestilah jujur, tak ada cakap selindung-selindung. Saya rasa lebih gentleman dengan cara ini, dan saya bukan hendak mengambil keuntungan yang tinggi, janji saya sebagai penjual suka dapat menjual produk saya dengan sedikit keuntungan dan juga para pembeli berpuas hati dengan produk yang dibeli itu dengan nilai wang yang mereka bayar tu.

Maka, khususnya ramai bangsa Melayu kita hari ini tertipu, janganlah kita salahkan mengatakan mereka bodoh, mereka juga orang-orang yang malang. Sejujurnya saya berterus terang kepada anda dalam entri ini, mungkin kebodohan saya ialah dengan termakan kata-kata pujukan untuk melaburkan duit pada syarikat mereka.. maka SILA HENTIKAN!!!!! Kalau saya lihat anda nak join MLM, biarlah berada pada jalan yang betul, ada proses jual barang, anda bayar, anda dapat barang, janganlah pada MLM yang meminta-minta duit kita tambah dalam pelan mereka, pembelian produk hanyalah penipuan semata-mata, itulah yang terjadi pada hari ini. SEKIRANYA ANDA BERDUIT, MASUK LA ASB SAHAJA KALAU DAH MALAS-MALAS SANGAT, BIARLAH KITA BERADA DALAM KEADAAN MACAM INI, DARIPADA DITIPU HIDUP-HIDUP OLEH SANG PENIPU.

Kini saya perlu bangun dari seksaan ini, duit saya tak hilang, tapi beku kat dalam pelaburan itu. Tapi sapa tau kan, mungkin ia hilang ke, cair ke...namun Allah SWT itu maha Adil, maha penyayang, dengan membuka pintu hati saya untuk berniaga dan gagahkan diri dengan modal yang ada sedikit ini, bangkit perlahan-lahan, sesungguhnya Allah SWT itu tidak suka pada hambanya yang lemah, tapi sangat sayang pada hambaNYA yang kuat. Banyak lagi perniagaan yang mengamalkan penipuan yang saya boleh kongsikan bersama anda.

Kepada sesiapa yang senasib dengan saya ini, kuatkanlah semangat anda, bertenang dan ingatlah bahawa Allah SWT tidak akan menghampakan pada hambanya yang TAWAKKAL dan BERUSAHA. Fikir-Fikirkanlah dan Selamat Berblogging... :-D

No comments:

Post a Comment